@article{oai:nfu.repo.nii.ac.jp:00003282, author = {村川, 弘城 and MURAKAWA, Hiroki}, issue = {8}, journal = {日本福祉大学全学教育センター紀要, The Journal of Inter-Departmental Education Center, Nihon Fukushi University}, month = {Mar}, note = {The purpose of this study is to clarify what kind of behavior students are self-analyzing and evaluating in research activities aimed at solving regional issues. Specifically, we have students perform the following activities: ① Students set research themes related to regional issues ② Develop game activities that can achieve the research ③ In the practice of local activities, achieve the purpose of the set research ④ Summarize the research results. We analyzed the students' sheet of looking back for these activities. As a result, it was shown that students have different viewpoints of selfevaluation, and the evaluation targets are completely different. Therefore, it was suggested that simply providing advice and assistance for the purpose assumed by the teacher may not provide an educational effect that leads to the individual goals of each student.  本研究では, 地域課題解決を目指した研究活動において, 学生たちは自らのどのような行動を自己分析して評価しているのかを明らかにすることを目的とする. 具体的に, ①学生たちが地域課題に関する研究テーマを設定し, ②その研究を達成できるようなゲーム・アクティビティを開発し, ③地域活動の中で設定した研究の目的を達成し, ④研究の成果をまとめるという活動を行わせた. これらの活動に対し, 学生たちの振り返りシートを分析した. 結果, 学生の持っている自己評価の視点が異なり, 評価の対象が全く異なることが示された. このため, 教員側が想定している目的に対する助言や補助を行うだけでは, 各学生それぞれの目標につながる教育効果が得られない可能性があることが示唆された.}, pages = {15--21}, title = {地域課題を対象とした研究活動における学生の自己評価の分析}, year = {2020}, yomi = {ムラカワ, ヒロキ} }