@article{oai:nfu.repo.nii.ac.jp:00003418, author = {江村, 和彦 and EMURA, Kazuhiko}, journal = {日本福祉大学子ども発達学論集, THE JOURNAL OF CHILD DEVELOPMENT}, month = {Jan}, note = {本研究は,保育者をめざす学生の表現領域における美術,芸術の捉え方を揺さぶる試みの実践研究である.保育者として,芸術表現の多様なあり方を知るきっかけとして,アール・ブリュットの鑑賞活動を取り上げた.アール・ブリュットとは,障害者が制作した絵画,彫刻などの自由な表現のことを指す.学生は,施設運営者や学芸員による解説のもとアール・ブリュットの作品鑑賞を行った.鑑賞後のコメントから学生が多くの重要な気付きをしていることが明らかになった.それは,①作品の制作過程そのものがその人の生きている証であり,自分の生活の一部であること,②作者に寄り添った職員との関係性そのものがアール・ブリュットであること,③これまでの美術観を超えて作り手を想像する行為は共感性を育むことができること,である.今後は,様々な作品を鑑賞する機会を設け,保育者に必要な「みる力」を養う造形教育の在り方を模索したい.  his research is a practical study of an attempt to shake art and the way of thinking of art in the field of expression of students aiming to be childcare workers. As a childcare worker, I took up the appreciation activity of Art Brut as an opportunity to learn about various ways of artistic expression. Art Brut refers to free expressions such as paintings and sculptures made by people with disabilities. Students watched Art Brut work under the guidance of facility operators and curators. Comments after the appreciation revealed that the students had many important notices. It is (1) that the production process of the work itself is a living proof of the person and a part of one's life, (2) that the relationship with the staff who is close to the author itself is Earl Brut, and (3) this. The act of imagining the creator beyond the artistic view is that empathy can be fostered. In the future, I would like to provide opportunities to appreciate various works and explore the ideal form of modeling education that cultivates the "power to see" necessary for childcare workers..}, pages = {39--47}, title = {保育者養成における芸術表現のとらえ方の実践研究 ~アール・ブリュット(アウトサイダー・アート)の鑑賞活動を通して~}, volume = {13}, year = {2021}, yomi = {エムラ, カズヒコ} }