ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 日本福祉大学全学教育センター紀要
  2. 第12号 (2024)

精神保健領域における多職種連携教育の教育的効果 ―RIPLS と学生のアンケートに基づくテキスト分析―

https://nfu.repo.nii.ac.jp/records/2000151
https://nfu.repo.nii.ac.jp/records/2000151
c2e4b909-8c03-4feb-be85-8b33cc419419
名前 / ファイル ライセンス アクション
zengaku12-04_ zengaku12-04_ ando.pdf
license.icon
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2024-03-28
タイトル
タイトル 精神保健領域における多職種連携教育の教育的効果 ―RIPLS と学生のアンケートに基づくテキスト分析―
言語 ja
タイトル
タイトル Attitudinal Shifts in Interprofessional Collaboration Among Students in Mental Health: RIPLS and A Text Analysis Using KH Coder
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 多職種連携教育
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 IPE
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 精神保健領域
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 RIPLS
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 KH Coder
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Interprofessional education
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 mental health
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 IPE
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 RIPLS
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 KH Coder
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
アクセス権
アクセス権 open access
アクセス権URI http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
著者 安藤, 佳珠子

× 安藤, 佳珠子

ja 安藤, 佳珠子

ja-Kana アンドウ, カズコ

en ANDO, Kazuko

Search repository
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 精神保健領域の IPE をソーシャルワーク,作業療法を専門とする学生(以下,MHSW 学生,OT 学生)に実施した.学生たちがどのようにプログラムを体験し,さらにプログラムによって多職種連携への態度がどのように変容するのかについて検討を行った.分析の対象は,プログラムの前後で測定した多職種連携への態度に関する評価尺度(RIPLS),プログラムに対する学生の感想とした.まず,RIPLS の結果に基づき,MHSW 学生,OT 学生で変化の差があったのかを確認し,その差の要因を検討するために,KH Coder を用い,プログラムに対する感想についてテキスト分析を行なった.その結果,以下の 3 つの結果が考察できる.まず,MHSW 学生と OT 学生は,プログラム終了時に,RIPLS の総合得点,チームワークとコラボレーションの値が有意に高くなった.次に,学生は,お互いの意見の違いを認識し,学び合うことで,多職種連携の重要性についての認識を深めていたことが確認できた.第 3 に MHSW 学生と OT 学生は,お互いの意見を尊重すること,コミュニケーションの困難,専門用語の理解,および異なる優先順位に関連する類似の課題を認識していた.RIPLS の点数や多職種連携に対する認識に一定程度,肯定的な変化があったが,一方で,多職種連携の難しさも現れていた.
言語 ja
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 Interprofessional education (IPE) in the mental health sector was implemented for students specializing in social work (MHSW students) and occupational therapy (OT students). This study examined how these students experienced the program and how their attitudes toward interprofessional collaboration changed. The analysis focused on measur-ing attitudes toward interprofessional unions using the Readiness for Interprofessional Learning Scale (RIPLS) before and after the program and the student's feedback on the agenda. Based on the RIPLS results, we checked for differenc-es in attitude changes between MHSW and OT students. A text analysis of the student's feedback was conducted using KH Coder to investigate the factors behind these differences. This paper shows three results. First, MHSW and OT students had significantly higher overall RIPLS scores and teamwork and collaboration values at the end of the pro-gram. Second, The results confirm that the students had a greater awareness of the importance of multidisciplinary collaboration as they recognized and learned from each other's differences in opinion. Third, MHSW and OT students recognized similar challenges regarding respecting each other's opinions, communication difficulties, understanding terminology, and different priorities.
 To some extent, there were positive changes in RIPLS scores and perceptions of multidisciplinary collaboration, while difficulties with multidisciplinary collaboration also emerged.
言語 en
書誌情報 ja : 日本福祉大学全学教育センター紀要
en : JOURNAL OF UNIVERSITY EDUCATIONAL CENTER, Nihon Fukushi University

号 12, p. 13-25, ページ数 13, 発行日 2024-03-31
出版者
出版者 日本福祉大学全学教育センター
言語 ja
ISSN
収録物識別子タイプ EISSN
収録物識別子 2434-706X
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12854676
著者版フラグ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2024-03-28 02:17:25.099248
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3